تفاوت هارد دیسک ها

تفاوت هارد دیسک های کیونپ

(هارد دیسک کیونپ) هارد دیسک ها با توجه مشخصات آنها  که عموما توسط کارخانه های سازنده آنها اعلام می شود کاربردهای متفاوتی دارند و همچنین فناوری های بکار رفته در آنها نقش بسیار موثری در تعیین قیمت آنها نیز دارد. 

دیسک های ۳.۵ اینچی موجود در بازار عمدتا به پنج گروه

Enterprise

NAS Pro

NAS

Surveillance

PC Edition

تقسیم بندی می شوند که هر کدام با توجه به ویژگی ها و فناوری های بکار رفته کاربردهای مختص به خود را دارند.

Enterprise

این دیسک ها جهت استفاده در سرورها و دستگاه های ذخیره ساز حرفه ای تولید شده و از حداکثر فناوری این صنعت در آنها بکار گرفته شده. 

دیسک ها اینترپرایز با توجه به دور موتور گرداننده دیسک ها داخلی درایو و میزان Cache بکار گرفته شده بر روی کنترلر آنها از بالاترین سرعت جهت نوشتن و خواندن اطلاعات برخوردار می باشند و همچنین طول عمر بیشتری نسبت به سایر دیسک ها دارند.

 همچنین بدلیل لرزش بسیار کم این دیسک ها در حین کار، امکان بکارگیری همزمان آنها بر روی یک دستگاه بصورت نامحدود می باشد.

NAS Pro

این دیسک ها بصورت اختصاصی جهت بکارگیری بر روی ذخیره سازهای NAS تولید شده اند و غالبا از کیفیت و هزینه بهینه شده ای جهت استفاده بر روی این ذخیره سازها برخوردار می باشند. دیسک های NAS Pro جهت استفاده همزمان حداکثر ۲۴ عدد بر روی یک دستگاه طراحی شده و از Cache و طول عمر نسبتا کمتری در مقایسه با دیسک های اینترپرایز برخوردار می باشند.

NAS

دیسک های NAS نیز مانند دیسک های NAS Pro جهت استفاده بر روی ذخیره سازهای NAS تولید شده اند و از کیفیت و قیمت متناسبی جهت ذخیره اطلاعات بهره مند می باشند با این تفاوت که بدلیل استفاده از فناوری های ضعیف تر که دلیل آن کاستن از قیمت آنها می باشد مناسب برای ذخیره سازها کوچکتر (حداکثر ۸ خشاب) می باشند. 

از این دیسک ها بدلیل ایجاد لرزش بیشتر حداکثر می توان از ۸ عدد بصورت همزمان بر روی یک دستگاه استفاده نمود. همچنین این دیسک ها از سرعت و طول همر کمتری نسبت به سری های اینترپرایز و NAS Pro برخوردار می باشند.

Surveillance

این سری از هارد دیسک ها بصورت تخصصی جهت استفاده بر روی NVR ها طراحی شده اند و بدلیل امکانات ویژه ای که جهت ذخیره سازی مستمر تصاویر دارند (۸۰ درصد توان نوشتن و ۲۰ درصد توان خواندن) مناسب استفاده بر روی ذخیره سازها بویژه NAS ها نمی باشند.

 در صورت استفاده از اینگونه دیسک ها بر روی ذخیره ساز NAS بدلیل پایین بودن توان خواندن اطلاعات از روی دیسک کیفیت و سرعت ذخیره ساز بشدت افت خواهد کرد.

PC Edition

این سری از دیسک ها مناسب جهت استفاده بر روی دستگاه های PC بوده و غالبا از سرعت بسیار پایین تری نسبت به سایر سری های هارد دیسک ها برخوردار هستند.

 همچنین بدلیل ایجاد لرزش زیاد و عدم توان دیسک در ارائه سرویس بصورت مداوم بسیار سریع تر از سایر دیسک ها دچار آسیب شده و مناسب جهت استفاده بر روی ذخیره ساز ها نمی باشند.

با توجه به تنوع هارد دیسک های قابل استفاده بر روی دستگاه های کیونپ، انتخاب دیسک مناسب جهت بهره گیری از سرعت و کیفیت مناسب ذخیره ساز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد.

عمدتا سرعت هارد دیسک ها با توجه به فناوری های بکار رفته در آنها بوسیله مولفه IOPS (Input/Output Per Second) اندازه گیری می شود که در جدول زیر می توانید IOPS دیسک های متخلف را با یکدیگر مقایسه کرده و بر اساس نیاز دیسک مناسب را انتخاب نمایید.

لازم بذکر است با استفاده از فناوری هایی مانند Qtier  و SSD Cache Acceleration بر روی دستگاه های کیونپ که بصورت کاملا رایگان در اختیار شما قرار دارند با ترکیب دیسک های مختلف از قابلیت های آنها بهره برداری حداکثری را داشته و هزینه تمام شده پروژه خود را بشکل چشمگیری کاهش دهید.

Device

Type

IOPS

Interface

۵۴۰۰ RPM Drives

HDD

~۷۵-۱۰۰ IOPS

SATA III

۷۲۰۰ RPM Drives

HDD

~۱۲۵-۱۵۰ IOPS

SATA III

۱۰,۰۰۰ RPM Drives

HDD

~۱۴۰ IOPS

SAS

۱۵,۰۰۰ RPM Drives

HDD

~۱۷۵-۲۱۰ IOPS

SAS

SSD Drives

SSD

~۴۰K-100K+ IOPS* 

SATA III


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *